Wat is  Pilates?
Pilates, oftewel de Pilatesmethode, is een fitnesssysteem uitgewerkt in het begin van de 20e eeuw door Joseph Pilates. Bij Pilates ligt de nadruk op de spieren die zorgen voor de juiste houding van de wervelkolom, om zo meer balans te krijgen in het lichaam. De uitvinder Pilates ontwikkelde zijn methode tijdens de Eerste Wereldoorlog, met de bedoeling het revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren. Mede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid sterk met elkaar verbonden zijn, bedacht hij een aantal oefeningen waarbij de nadruk lag op gecontroleerde precieze bewegingen.

Net zoals bij yoga legt Pilates nadruk op de principes centriciteit, concentratie, controle, precisie, ademhaling en vloeiende bewegingen.

Voordelen van Pilates

  • Pilates verbetert de lichaamshouding.
  • Pilates kan rug, nek en schouder klachten voorkomen. Er zijn redelijk wat onderzoekend bekend die aantonen dat Pilates de lenigheid verbetert.
  • Pilates helpt bij het versterken van de buikspieren.
  • Daarnaast is Pilates algeheel goed voor het versterken van de diepliggende spieren
  • Pilates is vooral goed voor de kleine balansspieren van het lichaam.
  • Pilates kan handig zijn bij het herstel van een blessure. Mensen met gewrichtsproblemen kunnen baat hebben bij Pilatesoefeningen om alles wat soepeler te maken. Veel fysiotherapeuten adviseren ook om Pilates te doen.

The Teaser

Control en Balance